Mer Japan resa: mat och kultur

Japan är en sådan intressant plats till en utlänning som jag. Oavsett vad du hör om Japan i media, förbereder det dig inte för vad verkligheten är. Här är några bilder och observationer jag noterade under min resa.

Mat

Sushi var mycket fräsch. De erbjuder inga rullar med avokado (så nej, det finns inga Kalifornien rullar).
Jag hade redan rådgivit att sushi inte är grundläggande mat i Japan. Faktum är att jag bara åt sushi 3 gånger medan jag var där. Maten vi kom över de flesta var:
• Ramen
• Donburi (biff risskålar, tänk Yoshinoya)
• “Curry” (vilket är som en brun sås med lite krydda)
• Tonkatsu (panerad fläskkotlett)
• Yakitori (kycklingspett)
• tempura

Vi försökte nästan allt – min favorit ny maträtt kallas omurice, vilket är ris inslaget i en omelett med sås. Så enkelt, men så läckra!

Detta var en intressant plats – varje bord hade en varm tallrik inbyggd. Maten är upptagen till dig redan kokad så varmplattan är mer för att hålla maten varm, snarare än att laga den. Jag hade denna nudel / äggpannkaka sak som var utsökt!

Tempura på en bädd av ris. Så hade dumplings.
Medan majoriteten av restauranger vi såg var lokal japansk mat, kom vi också över massor av Starbucks, KFC och McDonalds. Vi gick till Starbucks och McDonalds – de smakar detsamma som hemma.

McDonald’s Japan erbjuder en burgare med ett ägg på toppen. och en 48pc kyckling mcnugget hink för ¥ 1800 (ca $ 21,80 cad)
Och vi kom över Red Hummer, Burger King, Carl’s Jr., Denny och till och med en sizzlers. Vi äter inte på dessa platser så jag kan inte jämföra sin meny till de västerländska motsvarigheterna.

På några snabbmatplatser lägger du din beställning på en maskin utanför restaurangen och det spetsar ut en biljett. Du går in och sitter vid räknaren och ditt nummer ringer ut när maten är klar.

Ägg och kyckling på ris. Japansk komfortmat!
Vi hittade inte mat att vara väldigt dyrt, det är mycket jämförbart med hur mycket vi skulle betala för att äta ute. Så för en avslappnad måltid, skulle det vara omkring 15 dollar per person.

Den mest episka måltiden vi åt var på Ryokan. Jag smakade saker jag aldrig har ätit tidigare och jag kan inte beskriva vad jag egentligen åt. Men de var läckra!
Många snabbmatställen har en meny placemat vid räknarna, som visar alla sina menyalternativ i bildformulär, tillsammans med priserna. Allt du behöver göra är att peka på det objekt du vill beställa!

Mos Burger är den japanska McDonald’s
När du reser mellan städer med tåg, är det vanligt att hämta en bento box typ måltid på tågstationen att äta på tåget. Jag såg en man ombord på tåget med en skål med färskt het ramen, utan en lock – modig man!
Restauranger finns ofta på toppnivån på ett köpcentrum eller ett varuhus. Restaurangerna läggs ut sida vid sida och allt du behöver göra är att gå runt på golvet och bestämma vart du vill äta – mycket bekvämt. Det finns också massiva mathallar där du kan köpa mat att ta bort:

Alternativt finns det byggnader som bara ägnas åt mat:

Jag älskade också alla falska matdisplayer:

Ja det här är falskt mat!
På varje ställe går du till, om Starbucks eller sitter ner restauranger, ger de dig en individuellt inslagd engångs våt servett för att torka händerna innan du äter. Jag stöder helt denna övning som kommer hit!

På livsmedelsdomstolen ger de dig den här lilla enheten som buzzes när maten är klar. De gör allt färskt så det tog cirka 10 minuter för min mat.

Och ja, det är verkligen automater överallt: längs trottoaren, i köpcentra, i tågstationerna, i parker, etc.

Den vanligaste produkten de sålde var drycker: sodavatten, vatten, konserverad kaffe, energi och sportdrycker. Jag såg också automater som säljer glass, och cigaretter (separat) Jag såg aldrig några maskiner som säljer begagnade kvinnors undies, ledsen, jag tror det är en myt.

Glass varuautomat.
Cigarettvaruautomat.
Varuautomater direkt på tågplattformen – Super Handy!
Snacks!

Vi försökte en mängd japanska tilltugg. Vi noterade att deras smaker inte är lika starka som det som vi brukade i Kanada. Deras savoriga saker var inte lika salta, och deras sötsaker var inte lika sugary. Och det var inte en dålig sak – det gjorde det möjligt för smakerna att komma igenom bättre, om det är meningsfullt. Här är några bilder jag tog av saker vi snackade på.

Några av de drycker jag försökte: persikonte, grön limonad, apelsinkoks, litchi soda. Jag älskade också en päron soda jag hade.
Matcha grönt te mjuk servera glass!
Ett traditionellt kyoto mellanmål kyls gurka i saltlake. Det var faktiskt ganska uppfriskande på en varm dag.
Hårdkokt ägg inslaget i ris!
Rismjölpasta på pinnar med Miso Glaze – så yum!
Jag älskade det här lätta söta bakverket – jag tycker att det är lotusfröpasta inuti.
Jag var lite tveksam att prova denna “ost” fryst mellanmål men det visade sig vara en krämig glasssmörgås – det yttre skalet är som en kon / kex.
Detta var en favorit av båda våra -Det är en platta glasskon som en trumstick men det är belagt med ett chokladskal, chokladbeläggningen var så rik.
människor

Det första som slog mig om Tokyo var densiteten hos befolkningen. Jag har besökt befolkade städer som NYC, Hong Kong, och New Delhi men ingenting förberedde mig för den stora volymen av människor som bara hänger på gatorna (särskilt i Shinjuku). Vi anlände till Tokyo på en söndagskväll och det var bara vägg till vägg människor på gatorna. Har de inte hem att gå till? Jag kunde bara inte förstå det. Även på en slumpmässig tisdag eftermiddag skulle gatorna fyllas med människor.

Naturligtvis var det inte så överallt – även i Shibuya var det inte så tätt packat. Jag skulle säga om du inte är ett fan av folkmassor, besöker inte Japan. För att uttrycka det i perspektiv, det finns 13,5m personer i Tokyo, New Delhi är 9,8m, New York City är 8,4m, Hong Kong är 7,2m och … Toronto är en Massly 2,6m!

Det mesta av den yngre generationen förstår engelska, och talar det bra. Många av den äldre generationen kan förstå engelska, men tala inte det. Jag försökte prata lite japanska men det enda jag verkligen blev flytande sade sade “tack!” (“Arigatou Gozaimas!”) Många tecken och tillkännagivanden (särskilt i tunnelbanorna) var både på japanska och engelska.

Detta är sannolikt en stor överredning, men min observation om japansk kultur är att de värderar effektivitet och artighet framför allt. Vanliga händelser:

• Räkningen för din mat kommer när din mat serveras till dig. Det är inte betraktat som oförskämd, det ses så effektivt – så snart du är klar, kan du betala din faktura utan att behöva vinka ner servitrisen.

• Rökning är begränsad till speciella rökrum eller utvalda områden (restauranger tillåter fortfarande att röka, så det finns rökningssektioner) – människor går inte och röker på gatan. Jag älskar det!

• Böjning. Ja, vad du ser på TV är sant. Den japanska bågen mycket. Jag befann mig att börja böja tillbaka som svar.

• Det finns ingen tippning för restauranger eller hotell. De betalas en rättvis lön och kunderna behöver inte räkna ut hur mycket man ska tipsa.

• Det finns pilar på golven för att hjälpa till att styra flödet av fotgängarstrafik – tumregeln är kvar på vänster sida. På rulltrappor, stå på vänster och låt människor gå på höger sida (det var förvirrande för mig eftersom det är mittemot här!)

• Många människor sportar kirurgiska ansiktsmasker för att antingen skydda sig eller förhindra spridning av sjukdom i offentliga utrymmen om de inte mår bra. Det spelar ingen roll om du är ung, gammal, en nörd, en fashionista – människor bär maskerna utan några problem.

• Det var ganska varmt under vårt besök på några dagar (28 C plus fuktighet) men vi märkte att de inte spränger AC som de flesta andra ställen vi har besökt (jag älskar blasten av AC i Hong Kong-tunnelbanor och köpcentra! ) Jag misstänker att detta är ett försök att spara energi / pengar.

“Sugoi”
Detta översätter ungefär till “Awesome” eller “Cool”. Och uttrycktes överallt vi gick till …
Akvarium: Sugoi!
Zoo: Sugoi! (tillsammans med Kawwaii! “Söt”)
Tokyo Skytree: Sugoi!
Temples: Sugoi!
Allt är sugoi!

Transport

Det handlar om tåget i Japan. Tokyo tunnelbanan är känd för hur komplexa och breda att nå det är – du kan verkligen få överallt på tunnelbanan. Vi tog också de regionala skenor som tog oss till de olika städerna utanför Tokyo. Och ja, tåg är punktliga.

I motsats till populär tro finns det inte någon som står på plattformen som driver människor och packar dem i tunnelbanestationerna – det blir trångt och personligt utrymme är obefintligt, men allt tryck görs av passagerarna själva. Det finns agenter som står längs tunnelbanans plattformar för att hålla allt som strömmar men de automatiska portarna / barriärerna gör allt arbete.

Yup, den här chicken ansöker smink på tunnelbanan! Min så är klara på mig för att smyga sin bild.
Det är också inte helt tyst eller ordnat i tågstationerna. Faktum är att det var ganska kaotiskt i stationerna, det finns inget snyggt flöde av gångtrafik – alla går var de än vill, men alla är artiga och kommer att flytta ut ur vägen. Människor pratar ganska högt på tågen, men det finns meddelanden som påminner människor om att hålla sina mobiltelefoner på tysta och att avstå från att prata på sina telefoner inuti tågen.

Jag njöt av att ta bilder av olika tecken på tunnelbanan.

“Fara walk smartphone” dvs. Gå inte och läs din telefon samtidigt.

Cyklar är också ett vanligt transportsätt. Men de är ganska irriterande eftersom de får vara på trottoarer. De ska hålla sig till sina egna cykelbanor men de gör det inte. Så föreställ dig att gå ner en trängt trottoar och en cykel är rakt mot dig. De bär inte heller hjälmar och några av cyklisterna ser inte för stadiga på cyklarna!

Diverse

Det finns polisstationer prickade i hela Tokyo – de ser ut som små ett rumskontor, vanligtvis på ett gata hörn, med ordet “Koban”

Solen steg klockan 4:30! Vi lärde oss det här hårt waY den första natten när vi lämnade gardinerna öppna när vi sov. Det var så ljust klockan 4:30, vi trodde det var runt 8 am. Nej! Solen satte runt 7 pm.

Toaletter med inbyggda bidéer är standard. De kallas tvättställ. Toaletterna har typiskt ett bum tvättläge och ett kvinnligt delar tvättläge. och uppvärmda säten! Vissa spelar också ett spolningsljud för att maskera poopy ljud. Vissa erbjuder ett deodoriseringsalternativ. Både så och jag försökte äntligen använda en bidé, och vi undrar båda varför trenden inte har fångat i andra länder!

Offentliga tvättrum är rikliga och mycket rena. Och du behöver inte betala för att använda dem. Och många av kvinnornas tvättrum presenterade ett separat pulverrum bara för att kontrollera din smink!

Jag blev förvånad över att höra mestadels västerländsk musik spelad på offentliga platser. Jag hörde massor av Taylor Swift, Beyoncé, även den vecksamma … Ganska mycket precis som populärmusik är på radion dessa dagar i väst, de spelade det där.

TV-program har inga kommersiella raster. I slutet av showen visar de en infomercial som är ca 10 minuter lång. Typiska infomercialprodukter inkluderar viktminskningspiller, viktminskning gadgets, kosttillskott för att få dig att se mer ungdomliga och köksapparater. Jag såg även en annons för Proactiv!

Så det är mina slumpmässiga, allmänna observationer om Japan (med min mycket begränsade exponering, självklart! Ett 2 veckors besök gör mig inte en expert!) Om du har några frågor, var god och fråga om kommentarerna!

Dela detta:
Dela med sig

Klicka för att maila det här till en vän (öppnas i nytt fönster)
Klicka för att dela på Pinterest (öppnas i nytt fönster)

Klicka för att dela på Twitter (öppnas i nytt fönster)
Klicka för att dela på tumblr (öppnas i nytt fönster)

Klicka för att dela på Reddit (öppnas i nytt fönster)

Så här:
Gilla lastning …

Relaterad

Icke-skönhet Japan Haulhere är lite av ett kasta tillbaka torsdagspost. Det har varit nästan 2 månader sedan jag återvände från Japan! Här är några icke-skönhetsbitar jag plockade upp från Japan. Jag gjorde inte mycket kläder shopping i Japan. Det fanns inte ett ton där som jag inte kunde komma hit hemma. Även om jag…
28 juli 2016in “hantverk”

TBT: Tokyo Disneyland med hippity Hoppity Springtime Parade! Det har varit ett tag sedan jag har gjort en thurback torsdag och dagens är aktuell eftersom det är vår / påsk tema. 🙂 Som du kan komma ihåg, besökte jag Japan i maj-juni 2016. Så nästan ett år senare skickar jag slutligen om mina erfarenheter på Tokyo Disneyland! : P Jag visade en …
13 april 2017in “Allmänt”

Japan resa bilder! Helloooo, jag är baaaaack! 🙂 Jag har varit tillbaka sedan förra veckan och kom tillbaka till läsbloggar lite här och där … Det är alltid en utmaning att komma tillbaka till bloggar av någon anledning. Jag tycker att det handlar om rutin. Att ha 2 veckors ostrukturerad tid gör det svårt att följa en …